Sinds een paar jaar veroveren de digitale schoolborden in een ongekend tempo de klaslokalen. Het digibord, de afkorting van digitaal schoolbord, is feitelijk een groot touchscreen en staat in verbinding met een beamer en computer of laptop. Zowel de leerkracht als de leerlingen kunnen het bord bedienen. Ook kan er op het scherm worden geschreven met een speciale pen.

Digitaal lesmateriaal is via speciale software op het digibord te gebruiken. Tijdens de lessen kan je heel eenvoudig gebruikmaken van websites, filmpjes, presentaties en muziekfragmenten. Ook kan je er spelletjes op spelen. Wat ook heel handig is, is dat je instructies die gemaakt zijn op het digibord, heel gemakkelijk kunt opslaan en op een later moment weer kunt aanroepen.

In het basisonderwijs is met veel enthousiasme gereageerd op de komst van het digibord en zijn de opbrengsten duidelijk zichtbaar. Als eerste heeft dit te maken met de mogelijkheden om de actualiteit en de wereld op een visueel aantrekkelijke manier in de klas te brengen. Met uitdaging en enthousiasme van leerlingen en leerkrachten tot gevolg. Doordat het digibord op zo veel manieren toepasbaar is in de les, wordt het gezien als de ultieme alles-in-een bron voor in de klas. Naast motivatie, is het gebruiksgemak ook een van de grote voordelen. Hierdoor wordt effectiever onderwijs nog meer mogelijk gemaakt. Aan de ene kant heeft dit te maken met de kracht van de wijze van het aanbieden van de lesstof en aan de andere kant met de mogelijkheid om onderscheidend om te gaan met de onderwijsbehoeften van kinderen.